Sommarerbjudande

Elbil har väckt debatt: Vi tar död på 5 myter

11 februari, 2018

Elbil är fortsatt infekterat ämne - dags att gå vidare

Myterna kring elbilar och dess funktionalitet är många och seglivade.

Problemet tycks vara att dessa förlegade föreställningar sällan dementeras på ett tydligt och koncist sätt, och att de redan frälsta saknar all ork att utbilda den stora massan.

Men det är nu – år 2018 och med tekniken på ständig frammarsch – hög tid att slå hål på dessa myter en gång för alla. 

 

elbil

Nej, elnätet kommer inte krascha även om vi skulle köra med 100% elbilar i Sverige idag. Elförbrukningen skulle helt klart öka, men belastningen skulle bara utgöra några få procent av den totala förbrukningen, enligt forskning.

 

Miljöbil.se slår hål på 5 tunga myter

Nedan listar vi de fem vanligaste myterna om elbilar för att alla samhällsinvånare faktiskt äger rätten att veta hur det egentligen ligger till, bortom bakåtsträvare och mediebrus.  

 

1. Dåliga batterier

En vanlig myt om elbilar är att dess batterier både har en låg kapacitet och en mycket kort livstid. Somliga hävdar rent av att en elbil – på grund av batteriets känslighet mot kyla – inte kan köras alls under vinterhalvåret. Detta är givetvis falskt. Myten kring dess dåliga kapacitet och begränsade livstid handlar förmodligen till stor del om att man ofta likställer elbilens batteri med laddcykler ifrån annan teknik. Annan teknik som t.ex Iphone. Men då elbilens batterier sällan eller aldrig laddas upp till 100% eller ned till 0%, till skillnad ifrån många andra batterier, blir slitaget betydligt mindre och hållbarheten avsevärt längre. Dessutom hålls elbilens batteri på en konstant och beständig temperatur för att minska dess åldrande. Detta kontrollerar  man inte på samma vis med annan elektronik. 

 

2. Lång tid att ladda

Du har säkert fått lyssna till flera skrönor om hur enormt lång tid det tar att ladda en elbil enbart för att kunna köra några mil. ”60 timmar för en fulladdning, det kan man ju inte vänta!”. Detta är skrönor, som givetvis är mycket överdimensionerade och som ofta innehåller faktafel. Det tar visserligen tid att ladda en elbil i ett vanligt uttag, med det är inte heller så en elbil generellt ska laddas. Laddning från vanligt eluttag är en jättebra nödlösning. Laddning via vanligt eluttag bör enbaet vara en tillfällig lösning och som regel bör du istället ladda genom det betydligt snabbare trefasuttaget. Det bör också tilläggas att du mycket sällan behöver göra en full laddning av ditt batteri. Oftast behöver du bara ladda upp de procent som kvarstår till batteriets fulla kapacitet. Har du använt 30% av batteriet under dagen så är det givetvis bara en tillbakaladdning på 30% som krävs.

 

 

Räckviddsångest och rädsla urladdat batteri

Att jämföra batteritid för Iphone och en elbil är långt ifrån relevant men är ändå vanligt förekommande. Rädslan för att bli utan laddning är en av anledningarna till att en del helt enkelt väljer bort elbilen som ett alternativ, visar undersökningar.

 

 

3. Elnätet kommer att haverera

De finns de som tror att vårt elnät är för svagt för att klara av en belastning av fler elbilar. Man tror att det kommer att braka samman helt till följd av den ökade elförbrukningen. Myten har sitt ursprung i elbilsinformation som är grundlagd i USA. Baserad på deras 120v elnät. Man uppger att en elbil inte kan laddas i sådana uttag och att det måste installeras speciella 230v uttag för att detta möjliggöras. I Sverige har vi dock inga 120v uttag, utan det är 230v som är standard. I många garage, kök och tvättstugor, även uttag med 400v. Det är inte heller så att elförbrukningen kommer att öka lavinartat bara för att vi i en högre grad väljer att köra elbilar. En ny rapport gjord av två svenska forskare visar istället att det om det säljs 20 procent helt eldrivna bilar i EU till 2025 och om elbilarna utgör 50 procent av försäljningen 2030, enbart kommer att öka elförbrukningen med fyra procent.

 

4. Det finns för få laddningsstationer

Många oroar sig för att det inte ska gå att köra några längre sträckor med en elbil. Att laddningsstationerna runt om i landet helt enkelt är för få. Myten säger också att vi, för att få en fungerande elbilsdrift, måste sätta upp tusentals nya ladd-stolpar och att detta både kommer att ta enormt lång tid och medföra stora hål i samhällets resurser. Det är till viss del sant att laddningsstationerna i Sverige än så länge är relativt få. Man glömmer dock ofta att laddningen är fokuserad till hemmet och att du varje dag får starta en bil som är fullt laddad. Hur ofta händer det med en vanlig bensin eller dieseldriven bil? Möjligheter till laddning är helt enkelt inget bekymmer när man alltid startar bilen fulladdad. Om vi till exempel ser till grannlandet Norge, där elbilsdriften är betydligt större, så står snabbladdningen av elbilar enbart för 5% av den totala laddningen. Resterande del görs i hemmet eller på jobbet. Men om det ändå skulle krisa så finns det ju faktiskt 50 miljoner vanliga eluttag i landet som också de fungerar finfint att ladda i!

 

 

Att finna laddstolpar är enklare idag.

Många sajter erbjuder idag möjligheten att på söka efter laddstation på karta. Miljöbil.se är inget undantag. Tack vare ett samarbete med Plugsurfing.com har du möjlighet att söka laddstolpe på Miljöbil.se.

 

 

4. Smutsig batteriproduktion

”Att ha elbil låter visserligen bra men de drivs av batterier och batterier är dåliga för miljön!”. Eller ”Det spelar ingen roll att de drivs på el för elproduktionen är lika miljöovänlig som bensinproduktionen.” Två av de vanligaste myterna kring elbilar är dessa två. Som du säkerligen hört upprepas fler gånger än en. Att batteriproduktionen är smutsig och att energiproduktionen enbart förflyttar utsläpp från bilars avgasrör till större kolkraftverk. Och ja, det är sant att produktionen av batterier kräver mycket energi och därmed bidrar till utsläpp.  Det är däremot inte supersvårt att hålla dessa utsläpp nere. Med batterifabriker som utnyttjas maximalt och el från förnybara källor så ligger vi tämligen bra till miljömässigt. Argumentet att elbilar skulle köras på producerad el likställd med bilars gasförbränning är emellertid direkt felaktigt. Detta då vi i Sverige producerar el med mycket låga klimatutsläpp. 98% är helt och fullt fossilfri (energiforetagen.se/sa-fungerar-det/el/produktion). När du tankar din bil är det viktigt att alltid förnybart!