Audi A3 Sportback e-tron


Sommarerbjudande

Laddhybrid med räckvidd på upp till 50 km (enligt NEDC) med 75 kW elmotor.  Med 1.4 liters TFSI-bensinmotorn på 150 hk utökas räckvidden till 940 km. Systemeffekt 204 hk, systemvridmoment 350 Nm, snittförbrukning 1,5 liter/100 km enligt NEDC, 35 gr CO2-utsläpp.  Litium-jon batteri med 8.8 kWh kapacitet. Sexväxlad S tronic med integrerad frikopplingsenhet för drivlinan. Laddas på 2 tim och 15 min från 16 amperes 3-fasuttag, 3 h 45 min i hushållsuttag. Supermiljöbilsklassad. I samarbete med vindkraftsbolaget OX2 erbjuds även förnybar el.

Eldriftens fördelar – utan några begränsningar. Audi A3 Sportback e-tron är den första premiumkompaktbilen med laddhybriddrivning som standard. Kombinationen av avancerad TFSI®-teknik och en elmotor ger en förbrukning på endast 1,5 l/100 km och CO₂-utsläpp på låga 35 g/km (blandad körning). Och detta med en räckvidd på upp till 940 km (på ren eldrift: upp till 50 km).

Från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder

Från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder, och en topphastighet på 222 km/h – Audi A3 Sportback e-tron blir till pricken över i för den sportiga karaktären i utbudet av kompakta premiumbilar. Enligt ECE-standarden för laddhybrider, ligger CO₂-utsläppen i snitt på endast 35 gram per km – motsvarande en förbrukning på 1,5 liter bränsle per 100 km.

Skivformad elmotor

Audi A3 Sportback e-tron använder sig av det högeffektiva parallellhybridkonceptet. Förbränningsmotorn är en modifierad 1.4 TFSI som levererar 110 kW (150 hk) och ett vridmoment på 250 Nm. TFSI-motorn arbetar tillsammans med en elmotor som har en effekt på 75 kW och ett vridmoment på 330 Nm. Den skivformade elmotorn sitter integrerad i en nykonstruerad, 6-växlad e-S tronic-växellåda som leder motorkraften till framhjulen. De bägge motorerna kompletterar varandra. Elmotorn levererar sitt maximala vridmoment från start till ca. 2.000 v/min, och TFSI-motorns maximala kraftutveckling står tillgänglig i varvtalsområdet 1.750 till 4.000 v/min.

Kraftfull acceleration

Audi A3 Sportback e-tron kan drivas med enbart förbränningsmotorn, med enbart eldrift eller i hybridläget. Även i eldriftsläget erbjuder den snabb acceleration, utan att TFSI-motorn behöver kopplas in. Man kan också välja att låta båda drivkällorna samverka – s.k. ”boosting”. När föraren släpper upp gaspedalen, kopplas båda motorerna bort tillfälligt och man ”glider” fram. Det här gör att det inte blir någon motorbroms, vilket ökar effektiviteten.

Bränsleförbrukning och utsläppsvärden

Bränsleförbrukning Audi A3 Sportback e-tron (l/100 km): blandad körning 1,5. CO₂-utsläpp (g/km): 35 (blandad körning). Energiklass A+

Se mer om Audi A3 Sportback E-Tron här!

Återförsäljare