Sommarerbjudande

Nu vänder trenden – Miljöbilen är snart det normala

Det går fort nu. När föreningen Gröna Bilister utsåg 2017 års Miljöbästa bil var det en elbil, Renault

Zoe, som vann. Även bland de övriga nominerade dominerade elbilarna. Det är ett tecken i tiden.

Renault Zoe är en miljöbil med 100% eldrift som har bra räckvidd. Räckvidden är ca 40 tysta och bekväma mil. Passar bra väldigt bra som citybil och många bilhandlare erbjuder leasingavtal.

Utvecklingen går nu från fossildrift till elmotorn

Branschen verkar nu långsamt vända mot miljöbilar och särskilt elbilar. Det intrycket får man när

man talar med företrädare för de vinnande och nominerade bilarnas företag. Även de märker att

utvecklingen inom respektive företag går från fossildrift till alternativa energikällor. Och att elmotorn

verkar vara den teknik som det satsas på. Om energikällan sedan är bränsleceller, batterier eller

något helt nytt får utvecklingen visa. Klart är att det nu satsas på elmotorn.

Eldrift har ekonomisk potential

Bilbranschen är ju inte annorlunda än andra branscher. De ekonomiska villkoren är hårda. Ingen

satsar på något av ideologiska skäl. Ser man en ekonomisk potential i en annan teknik är det klart att

man rör sig åt det hållet. Ingen trodde att det längre skulle investeras större belopp i utvecklingen av

nya fossildrivna motorer.

Supersnåla bensinmotorer branschens sista dödsryckningar

Visst, några år till kommer det att lanseras nya supersnåla bensin- och dieselmotorer för de kunder

som ännu tycker att de är överlägsna. Men det är bara den gamla teknikens dödsryckningar. Så har

det alltid varit. Se på segelskeppen, aldrig var de så snabba och vackra som när ångfartygen blev

oceangående. Så blir det även nu. Den absolut bästa bensinmotorn som har utvecklats blir den sista.

Bensin- och dieselmotorns era går obevekligen mot sitt slut.

Det norska exemplet

Ett annat exempel på att vändningen mot miljöbilar tar fart är utvecklingen i Norge. Redan på 90-

talet införde man där förmåner för de som valde elbil. De slapp betala registreringsavgift, moms och

vägtullar. De fick reducerad bilskatt, fri parkering och från 2003 får de åka i busskörfält. Även

firmabilsbeskattningen halverades.

Markant ökning av antalet elbilar

Allt detta gav naturligtvis resultat och antalet elbilar som kör på norska vägar ökade markant. Så

mycket att bussarna börjar få svårt att ta sig fram i sina reserverade busskörfält. Därför överväger

man nu att införa bestämmelser om att man endast får använda bussfältet om man är två eller fler i

bilen.

Elbilen blir standard i Norge - följer Sverige efter?

Man satsar på att elbilen kommer att bli standard. Utvecklingen går fort nu och senast 2025 ska alla

nya bilar, bussar och lätta lastbilar vara utsläppsfria. Man räknar även med att minska på

förmånerna. Norge går före och räknar med att andra följer efter.

De stora energiproducenterna satsar stort på nya energiformer

Även på energiproduktionssidan har det börjat vända. På den stora klimatkonferensen i Marocko,

hösten 2016, vittnade många experter om att de stora energiföretagen redan nu har lagt

tyngdpunkten på sina investeringar i nya energiformer. Även de av rent ekonomiska skäl. Man ser

att den fossilbaserade energin har spelat ut sin roll. Oljan är en alltför värdefull råvara för att eldas

upp i förbränningsmotorer.