Sommarerbjudande

Elbilslyxen: Flera aköter vill åt lyxsegmentet

Porsches elbil är på mångas läppar och kan bli din framtid

Det är ingen hemlighet att elbilar och andra miljöbilar länge fått dras med en viss töntstämpel i hasorna. En elbil har i allmänhetens ögon uppfattats som ett undantag till bil; en liten och plastig sak på max fyra hjul, utan varken speed eller annan prestanda. Man har också koncentrerat sig på elbilen som styrd av sin korta räckvidd, och bilden av laddande bilar längs vägarna har varit näst intill parodisk. Men idag ser situationen annorlunda ut; miljöbilarna håller på att erövra prestigen på marknaden, och fokus hamnar istället på deras utomordentliga accelerationsförmåga, förbättrade design och låga driftskostnader.

 

 

Porsches nya elbil ska kunna laddas upp till 80% på 15 minuter. En given tesla-utmanare!

 

 

50% ökning av elbilsförsäljning

Intresset för miljöbilar har onekligen ökat och man räknar i år med en 50 % ökning av
elbilsförsäljningen jämfört med tidigare år. Redan nu finns en mängd elbilar rullandes på
vägarna, ofta elektiska versioner av bränsledrivna bilar, men framöver kommer vi även att få
se designer unika för utvalda elbilar. BMW och Tesla som redan tidigt rört sig på
elbilsmarknaden kommer alltså att få påtagligt ökad konkurrens från rivaler såsom
Mercedes-Benz och Volkswagen!

Konkurrens föder intresse

Men exakt vilken typ av elbilar kan vi räkna med att få se under den närstående framtiden?
Låt oss ta en närmare titt på några framarbetade prototyper som vi kan förvänta oss att få se
ute på vägar och mässor inom de närmsta fem åren.

Porsche Mission E lanseras vintern 2019

Mission E är en absolut iögonfallande och modern elbil med lanseringsdatum under vintern
nästkommande år. Även om marknadens slutliga produkt troligen blir betydligt mer avskalad
än prototypen så kan vi räkna med en stilig Porsche med fyra dörrar och säten samt OLED-
display och digital konsol. En modern elbil helt enkelt, i futuristisk – om än även klassisk
design. Mission E’s ess i handen är dock dess korta uppladdningstid som när den utgår till
försäljning ska kunna nå en 80% uppladdning på bara 15 minuter. Så om man får slut på
batteri under resan ska det alltså vara möjligt att ladda bilen rejält under tiden du knappt
hinner dricka upp din kopp kaffe.

 

 

En avskalad design avskalad med fyra dörrar och säten samt OLED- display och digital konsol gör detta till en hypermodern bil.

 

 

Audi e-tron Quattro SUV

Under sommarens bilmässa i Bryssel lanseras den omtalade Audi e-tron Quattro SUV. Enligt
Audi själva kommer modellen att erhålla en batterikapacitet som gör att bilen med enkelhet
kan färdas upp till 50 mil på en enda laddning. På enbart 50 minuter ska batteriet kunna
laddas upp till fullo, och hastigheten sägs kunna uppgå till 0–95 km/h på mindre än fem
sekunder. Prototypen av bilen har OLED-paneler som omger hela främre kabinen och som
syftar till att registrera en hord av information om vad som sker omkring dig – då bilen i
övrigt helt saknar sidospeglar.

 

 

Med Audis nya elbil ska du kunna vara ready to go och helt fulltankad efter 50 minuter! laddas upp till fullo

 

Faraday Future FF-91

Elbilen FF-91 kännetecknas av sitt 320cm breda axelavstånd, ett takfönster i
panoramatappning, samt bak- och sidofönster i Polymer Dispersed Liquid Crystal Glass; ett
fönster genom vilket passageraren själv, via lätta knackningar, kan styra hur mycket ljus som
ska släppas in. Enligt bilföretaget själva ska man inte vänta sig någon konventionell backspegel inne i bilen, istället har man ersatt denna med en widescreen-monitor som visar direkta bilder från en kamera placerad på baksidan av bilen, -tillsammans med kameror
placerade på bilens bägge sidor, så att du kan se allt som sker omkring dig. Man uppger
dessutom att någon bilnyckel knappast kommer att behövas till denna framtida bil! Istället
använder man sig helt enkelt av sin smartphone för att låsa och låsa upp sin bil. Och skulle
du någon gång missa att ha mobilen med dig så kan du ändock vara lugn; ditt ansikte blir då
till din nyckel…

 

 

Har du glömt mobilen eller har den laddat ur? Lugn, även fast den vanligtvis är styrd via telefonen känner bilen igen ditt ansikte.

 

 

Mercedes EQ C SUV - en del av Mercedes storsatsning på fler elbilsmodeller 

Mercedes I sin tur har planer på att introducera hela 10 elbilsmodeller till år 2022, och
startar upp med den här: EQ C SUV. Storleksmässigt är modellen att jämföra med företagets
medelstora Premium GLC SUV och datum för lansering är schemalagt till senare delen av
2019. Specifika detaljer kring modellen är fortfarande ganska hemlighållna, dock har
Mercedes tidigare talat om ett intervall på omkring 50 mil per laddning, och ungefärliga 5
sekunder för 0-100km/h accelerering. Även om dessa siffror i slutändan är lite överdrivna
och prestationen inte fullt så maxad, så kommer modellen sannolikt att vara präglad av lyx
och massor av utrymme. Priset är även det okänt I nuläget, men då EQ C SUV troligen
kommer att konkurrera med liknande modeller från exempelvis Jaguar och Audi, kan vi nog
räkna med en summa på omkring 500 000kr.

 

 

Räkna med EQ C SUV kommer kosta över halvmiljonen. Lanseras förmodligen i den senare delen av 2019.

 

Stockholm: Delade åsikter med bilägarna som gisslan i dramat

Att köra dieselbil i Stockholm är snart ett minne blott. Åtminstone i vissa utvalda miljözoner om den politiska majoriteten får som de vill. Åsikterna i samhället är delade även om merparten är eniga och har förståelse för att drastiska åtgärder bör vidtas om luftkvalitén i storstäderna fortsätter som nu. Bilägare och tillverkare av dieselbilar lär bli de stora förlorarna i denna högaktuella fråga.

 

Stockholm går mot diselförbud. Om majoriteten av politikerna får bestämma. Debatten fortsätter och ägare av diselbilar kommer förmodligen få vänta på klara besked åtminstone fram till år 2020.

 

 

Utvalda delar av Stockholm omfattas

Det var i november förra året som en enig politisk majoritet röstade igenom ett införande av så kallade miljözoner i Stockholms stads kommande stadsbudget, och nu har även regeringen enats kring beslutet. Miljözonerna innebär att vissa delar av staden, såsom Stockholm innerstad och en mindre del av gamla stan ska få begränsas för körning av miljövänliga fordon, vilket betyder att dieselbilar blir mer eller mindre förbjudna.

 

Luftkvalitén är i fokus och bilisterna kommer med största sannolikhet inte vara 100% nöjda. Vi följer denna utveckling med spänning. Trots olika åsikter från många olika håll är med största sanolikhet merparten medvetna om att klimatfrågan bör tas på fullaste allvar.

 

Fokus på luftkvalité

Målet med miljözonerna är att förbättra stadens luft genom att få ned den totala halten av kväveoxid – ett system mot miljömässig hållbarhet som vi idag kan se utvecklas över hela Europa. Som det är idag överträder många städer i Sverige EU:s gränsvärden, något som beskrivs som en direkt hälsofara för invånarna.

 

Dieselbilen förbjuds

Vi har tidigare skrivit att dieseln har förbjudits i Oslo och Stuttgart på grund av för för luftföroreningar som dieseln anses ligga bakom. Nu är det alltså högaktuellt att även Stockholm hakar på. Nu i en mer permanent form.

 

 

Implementering kan dröja

Nästa steg efter Stockholms stads nu klubbade beslut blir att tillsammans med stadens Trafikkontor, Miljökontor och Stadsledningskontor arbeta fram en genomförbar plan för det framtida implementerandet av dessa dieselfria miljözoner. Ett arbete som dock tycks dröja då regeringen ännu inte gått ut med några precisa detaljer eller distinkta riktlinjer kring förfarandet. Målbilden är dock att det år 2020, alltså redan om två år, ska vara ett faktum med lämpliga och fungerande miljözoner i Stockholms stadstrafik.

 

Dieselbilsägarna känner sig lurade

Det är förvisso inte alla som ställer sig positiva till denna kommande förändring och många dieselbilägare uppger även att de känner sig lurade. Detta beror troligen på att den tidigare regeringen valde att subventionera somliga dieselbilar med devisen att de räknades som miljömässigt godkända – bilar som framöver riskerar att bli helt utestängda från stadens miljözoner. I främsta rummet kommer förändringen dock att påverka enkom ägare av dieselbilar som saknar klassificeringen ”Euro 6”. Ägare av icke-miljöskadliga bilar påverkas i stort sett inte alls.

 

Stockholm visar framfötterna

Idag är Stockholm den kommunen i Sverige som tydligast gått ut med att miljözoner kommer att införas i staden men också andra kommuner sägs ha ett införande på gång. Om detta blir av år 2020, som målsättningen är vet vi ännu inte. Klart är i alla fall att regeringen, politiker och framförallt Stockholms stad menar allvar.

 

Endast elbilar inne i Stockholms stad? Ja, det kan bli verklighet om förslagen på dessa Miljözoner går igenom. Vi bör i alla fall vara redo på att en drastisk förändring kommer att ske den närmsta 3-4 åren.

 

Tre miljözoner

Transportstyrelsen har givit förslag på tre olika miljözoner, miljözon klass 1, 2 och 3.

Klass 1: Enbart fordon drivna av el eller vätgas tillåts köra i zonen.
Klass 2: Fordon som drivs av diesel, etanol, bensin eller gas måste uppfylla vissa bestämda miljökrav (Euro 6) att köra i zonen.
Klass 3: Reglerna kommer att se ut som idag där enbart vissa tunga fordon stoppas för körning.

Elbil är fortsatt infekterat ämne - dags att gå vidare

Myterna kring elbilar och dess funktionalitet är många och seglivade.

Problemet tycks vara att dessa förlegade föreställningar sällan dementeras på ett tydligt och koncist sätt, och att de redan frälsta saknar all ork att utbilda den stora massan.

Men det är nu – år 2018 och med tekniken på ständig frammarsch – hög tid att slå hål på dessa myter en gång för alla. 

 

elbil

Nej, elnätet kommer inte krascha även om vi skulle köra med 100% elbilar i Sverige idag. Elförbrukningen skulle helt klart öka, men belastningen skulle bara utgöra några få procent av den totala förbrukningen, enligt forskning.

 

 

Miljöbil.se slår hål på 5 tunga myter

Nedan listar vi de fem vanligaste myterna om elbilar för att alla samhällsinvånare faktiskt äger rätten att veta hur det egentligen ligger till, bortom bakåtsträvare och mediebrus.  

 

1. Dåliga batterier

En vanlig myt om elbilar är att dess batterier både har en låg kapacitet och en mycket kort livstid. Somliga hävdar rent av att en elbil – på grund av batteriets känslighet mot kyla – inte kan köras alls under vinterhalvåret. Detta är givetvis falskt. Myten kring dess dåliga kapacitet och begränsade livstid handlar förmodligen till stor del om att man ofta likställer elbilens batteri med laddcykler ifrån annan teknik. Annan teknik som t.ex Iphone. Men då elbilens batterier sällan eller aldrig laddas upp till 100% eller ned till 0%, till skillnad ifrån många andra batterier, blir slitaget betydligt mindre och hållbarheten avsevärt längre. Dessutom hålls elbilens batteri på en konstant och beständig temperatur för att minska dess åldrande. Detta kontrollerar  man inte på samma vis med annan elektronik. 

 

2. Lång tid att ladda

Du har säkert fått lyssna till flera skrönor om hur enormt lång tid det tar att ladda en elbil enbart för att kunna köra några mil. ”60 timmar för en fulladdning, det kan man ju inte vänta!”. Detta är skrönor, som givetvis är mycket överdimensionerade och som ofta innehåller faktafel. Det tar visserligen tid att ladda en elbil i ett vanligt uttag, med det är inte heller så en elbil generellt ska laddas. Laddning från vanligt eluttag är en jättebra nödlösning. Laddning via vanligt eluttag bör enbaet vara en tillfällig lösning och som regel bör du istället ladda genom det betydligt snabbare trefasuttaget. Det bör också tilläggas att du mycket sällan behöver göra en full laddning av ditt batteri. Oftast behöver du bara ladda upp de procent som kvarstår till batteriets fulla kapacitet. Har du använt 30% av batteriet under dagen så är det givetvis bara en tillbakaladdning på 30% som krävs.

 

 

Räckviddsångest och rädsla urladdat batteri

Att jämföra batteritid för Iphone och en elbil är långt ifrån relevant men är ändå vanligt förekommande. Rädslan för att bli utan laddning är en av anledningarna till att en del helt enkelt väljer bort elbilen som ett alternativ, visar undersökningar.

 

 

3. Elnätet kommer att haverera

De finns de som tror att vårt elnät är för svagt för att klara av en belastning av fler elbilar. Man tror att det kommer att braka samman helt till följd av den ökade elförbrukningen. Myten har sitt ursprung i elbilsinformation som är grundlagd i USA. Baserad på deras 120v elnät. Man uppger att en elbil inte kan laddas i sådana uttag och att det måste installeras speciella 230v uttag för att detta möjliggöras. I Sverige har vi dock inga 120v uttag, utan det är 230v som är standard. I många garage, kök och tvättstugor, även uttag med 400v. Det är inte heller så att elförbrukningen kommer att öka lavinartat bara för att vi i en högre grad väljer att köra elbilar. En ny rapport gjord av två svenska forskare visar istället att det om det säljs 20 procent helt eldrivna bilar i EU till 2025 och om elbilarna utgör 50 procent av försäljningen 2030, enbart kommer att öka elförbrukningen med fyra procent.

 

4. Det finns för få laddningsstationer

Många oroar sig för att det inte ska gå att köra några längre sträckor med en elbil. Att laddningsstationerna runt om i landet helt enkelt är för få. Myten säger också att vi, för att få en fungerande elbilsdrift, måste sätta upp tusentals nya ladd-stolpar och att detta både kommer att ta enormt lång tid och medföra stora hål i samhällets resurser. Det är till viss del sant att laddningsstationerna i Sverige än så länge är relativt få. Man glömmer dock ofta att laddningen är fokuserad till hemmet och att du varje dag får starta en bil som är fullt laddad. Hur ofta händer det med en vanlig bensin eller dieseldriven bil? Möjligheter till laddning är helt enkelt inget bekymmer när man alltid startar bilen fulladdad. Om vi till exempel ser till grannlandet Norge, där elbilsdriften är betydligt större, så står snabbladdningen av elbilar enbart för 5% av den totala laddningen. Resterande del görs i hemmet eller på jobbet. Men om det ändå skulle krisa så finns det ju faktiskt 50 miljoner vanliga eluttag i landet som också de fungerar finfint att ladda i!

 

 

Att finna laddstolpar är enklare idag.

Många sajter erbjuder idag möjligheten att på söka efter laddstation på karta. Miljöbil.se är inget undantag. Tack vare ett samarbete med Plugsurfing.com har du möjlighet att söka laddstolpe på Miljöbil.se.

 

 

 

4. Smutsig batteriproduktion

”Att ha elbil låter visserligen bra men de drivs av batterier och batterier är dåliga för miljön!”. Eller ”Det spelar ingen roll att de drivs på el för elproduktionen är lika miljöovänlig som bensinproduktionen.” Två av de vanligaste myterna kring elbilar är dessa två. Som du säkerligen hört upprepas fler gånger än en. Att batteriproduktionen är smutsig och att energiproduktionen enbart förflyttar utsläpp från bilars avgasrör till större kolkraftverk. Och ja, det är sant att produktionen av batterier kräver mycket energi och därmed bidrar till utsläpp.  Det är däremot inte supersvårt att hålla dessa utsläpp nere. Med batterifabriker som utnyttjas maximalt och el från förnybara källor så ligger vi tämligen bra till miljömässigt. Argumentet att elbilar skulle köras på producerad el likställd med bilars gasförbränning är emellertid direkt felaktigt. Detta då vi i Sverige producerar el med mycket låga klimatutsläpp. 98% är helt och fullt fossilfri (energiforetagen.se/sa-fungerar-det/el/produktion). När du tankar din bil är det viktigt att alltid förnybart!

 

Här är checklista vid köp av begagnad elbil

Ekonomiska och miljömässiga fördelar gör att allt fler svenskar väljer att köpa elbil framför diesel- och bensindrivna klassiker. Förutom att detta pressar priserna till fördel för oss konsumenter så gör detta också att andrahandsvärdet på elbilar kommer att öka och att det således kommer att bli vanligare med begagnade bilar på marknaden. Så vilka aspekter är viktiga att tänka på då du köper en begagnad elbil; vad bör du uppmärksamma och vad kan du lägga mindre fokus på? 

 

Att en elbil laddar vid gatan under en sommardag är numera en vanlig synd. Vi på Miljöbil.se tar i denna artikel upp vikten av att tänka till vid köp av begagnad elbil.

 

 

Det är inte lätt att navigera i helt nya områden och fatta de rätta besluten direkt, så därför kommer vi här att gå igenom de fyra viktigaste saker du bör tänka på när du funderar på att köpa en begagnad elbil och förhoppningsvis göra ditt val lite enklare. 

 

1. Elbil med batterihyra

Om du vill slippa den tråkiga överraskningen av en oväntad faktura som faller ned i brevlådan bör du innan du köper en begagnad elbil kontrollera om bilens batterier ingår i priset eller ej. Somliga elbilar köps nämligen med en så kallad ”batterihyra”; vilket innebär att batteriet leasas separat och således har en egen månatlig avgift. Om du skulle ta över en bil med ett sådant kontrakt är du, även som andrahandsägare, förpliktad att fortsätta betala hyran varje månad. En sådan bilmodell är bland annat populära Renault Zoe.

 

begagnad elbil är ofta en bra investering

Väg noga över ditt köp när du ska köpa en begagnad elbil. Tänk på att den ska köras över längre tid och att kolla ägarhistoriken noggrant.

 

2. Fordonshistorik

Precis som när du köper en vanlig bensin- och dieseldriven bil bör du lägga stor vikt vid elbilens fordonshistorik. När är den besiktigad, hur ser mätarställningarna ut och har den bytt ägare fler än en gång? Hur trevlig och tillmötesgående bilägaren än tycks vara och hur fin lacken än ser ut så kan du omöjligt känna till elbilens egentliga skick utan att först kontrollera dessa aspekter. Så, beställ en CARFAX-rapport för att ta reda på elbilens historik, och låt dig inte luras!

 

Se vilken begagnad elbil som finns redo att köpa nu på Blocket.se!

 

3. Medföljande sladdar

Vilka sladdar ingår i köpet? Det känns kanske som en petitess vid ett så stort köp som en bilaffär men är – då du köper elbil – högst betydlig för den slutgiltiga summan. En typ 2-kabel eller laddkabel till vägguttag kan i själva verket kosta många tusenlappar att köpa i efterhand, och är dessutom viktiga för dig att ha tillgänglig redan den första körda milen.

 

Att göra en noggrann total kalkyl är det absolut viktigaste när du ser över ekonomin för en Miljöbil. Inte minst om du går för att köpa en av de lyxigare varianterna.

 

 

4. Känt märke

Är elbilen från ett känt märke eller kanske resultat av ett hemmabygge? Det är givetvis ingen nödvändig problematik i att köpa en elbil som är just hemmabyggd eller från ett mindre känt fabrikat så länge du vet att den fungerar bra. Problematiken uppstår snarare om, eller när, den börjar krångla och ingen verkstad är villig att ta emot den. Så, om du inte är väldigt intresserad av att skruva och meka och vill bli din egen bils expert är det säkrast att skaffa en bil av ett någorlunda känt märke.

 

 

Genom att köpa ett välkänt märke gör du dig själv en tjänst om bilen skulle börja krångla. Tesla är en lyxvariant av vad vi i folkmun kallar "miljöbil". Den har ett inköpspris som många av nordens befolkning inte mäktar med men är ettalternativ som kostar mindre för miljön och kommer med största sannolikhet sjunka i pris i framtiden.

 

 

Miljöbilen har nu fördelarna på sin sida

Fördelarna med att investera i en miljöklassad bil är många till antalet. Det gynnar inte bara miljö och samhället ur ett längre perspektiv. Det gynnar även dig som köpare, genom ett lättat samvete och genom en direkt ekonomisk återbäring. 

 

Tesla, lyxvariant av vad vi i folkmun kallar "miljöklassad bil". Ett inköpspris som många av nordens befolkning inte mäktar med men är ett alternativ som har mindre direktutsläpp

 

1. Syftet är avsett för att skynda på konverteringen 

Kanske har du hört talas om nya miljöbilspremier och den stegrande bonusen för elbilar som vi tidigare skrivit om, eller den enorma skattehöjningen av bensin- och dieselbilar?? I vilket fall är det nu hög tid att fundera över
ditt köp av bil med ett noga beaktande av alla de fördelar en miljöklassad bil kommer att inrymma.
Nedan går vi igenom sex av miljöbilens mest gynnsamma fördelar; ur en miljösynpunkt –
men också för individen själv.

 

Att göra en noggrann total kalkyl är det absolut viktigaste när du ser över ekonomin för en miljöklassad bil. Inte minst om du går för att köpa en av de lyxigare varianterna.

 

1. Räckvidden för elbilar inte längre ett problem

När man talar om elbilar förs inte sällan tankarna in på en problematik kring bilens
räckvidd. Kommer verkligen en elbil att vara funktionsenlig med mina
transportbehov, eller riskerar jag att fastna mitt i ingenstans när batteritiden oväntat tar
slut? Dessa rädslor har blivit så allmänt kända att det nu finns ett begrepp för dem; en
så kallad Räckviddsångest. Men faktum är att denna rädsla inte bara är
överdimensionerad, den är också omotiverad, och – med dagens elbilar bilar – rent av
passé. En ny studie från MIT visar att elbilar skulle kunna ersätta 87 procent av dagens
alla stadscentrerade bilar, med motsvarande 81 procent på landsbygden, en siffra som
om bara tre år, år 2020, förvänts vara uppe i hela 98%. 

2. Miljöklassade bilar sparar på miljön

En uppenbar fördel med att satsa på en miljöbil istället för en bensin- och dieseldriven
sådan är det minskade utsläppet av växthusgaser, vilket i sin tur ska begränsa
ökningen av den globala medeltemperaturen. Både i Sverige specifikt och i den övriga
världen generellt så är den största orsaken till koldioxidutsläpp vår förbränning av
fossila bränslen såsom kol, olja och gas. Och, då dessa bränslen till stor del används
till transporter av olika slag, så är en övergång till en eldriven fordonsutveckling
tämligen oundviklig. Som privatperson kan detta dock kännas som en tung börda att
bära och övergången, från en bil man är van vid till en miljöbil, upplevas som en aning
motig. Kanske frågar du dig om det verkligen spelar så stor roll, är det inte bara så att
vi flyttar positionen för utsläppen från våra bilar till större elkraftverk? Det enkla
svaret är nej. Även om inga bilar de facto kan sägas vara ”bra” för miljön så är el
bättre än andra drivmedel idag. Dessutom kan du själv välja att enbart köpa
ursprungsmärkt och förnybar el att driva din bil med.

3. Skaffa en miljöbil och få Bonus-Malus

Även de rent ekonomiska fördelarna med att skaffa en miljöbil är åtskilliga, och de
kommer att bli allt mer uppenbara i samband med det nya bonus-malus-förslaget som
träder i kraft den 1 juli i år. Förslaget gör delvis att inga redan registrerade bilar får
förhöjd skatt och att bilar drivna på gas ges rabatt, men – det ger framförallt en mycket
kraftig bonus till elbilar! Elbilsrabatten höjs nämligen från sina tidigare 40.000 kronor

till hela 60.000 kronor, en bonus helt finansierad genom den samtidigt kraftigt höjda
skatten för bilar med höga koldioxidutsläpp. Vanliga bilmodeller; såsom en
bensindriven Volvo V90-T5, eller en BMW 520i Touring, som ligger på en nuvarande
skatt av ca 1.300 kronor kommer att höjas till hela 5.500 kronor (år 1-3). Så medan
ägandet av en törstig bensin- eller dieselbil blir allt tuffare, blir inköpet av en ny
miljöbil allt roligare!

4. Miljöbilar är tysta bilar

Långsamt har våra vägar och samhällen blivit allt tystare; det hörs inte lika mycket
buller från motorvägen eller oljud från grannens garageuppfart, och alla skrikande
motorer från belevade Volvo 240 bilar har äntligen upphört. Fordonstekniken går
framåt – tiderna har förändrats – och i takt med detta blir våra bilar, speciellt
miljöklassade sådana, mindre högljudda och lättare att leva med. Miljöbilar är tysta
bilar, och visst är inte den tidigare så bullriga och högljudda miljö vi levt i någonting
vi längtar tillbaka till? Faktum är att vissa miljöbilar är så pass tysta att ett artificiellt
ljud så småningom måste adderas för att de inte ska utgöra en olycksrisk för sin
omgivning. Hur detta ljud kan komma att låta är dock än så länge ovisst, men man
kommer, i olikhet med tidigare bilar, att kunna anpassa ljudet till att inte tränga
igenom byggnader eller störa gatumiljön.

 

Vi kanske aldrig kommer upp i 100% bilar som har inget eller lite utsläpp. Men med lagar och regler som gynnar detta kommer vi kunna närma oss de målsättningar som har satts.

5. Elbilar har ett jämnare vridmoment

Ytterligare en anledning till att köpa en elbil, och som dessvärre tenderar att hamna i
skymundan är dess koppling till körglädje, kraft och fart. När all fokus läggs på bilens
nytta – kring miljö och ekonomi – och ingenting vid dess nöje, kan det vara lätt att
glömma den reella prestationsnivån på fordonet, och istället förknippar man elbilar
med en lite tråkig körning utan fart och fläkt. Men sanningen är att en motor som drivs
på el, till skillnad från en traditionell förbränningsmotor, har förmågan att hålla samma
vridmoment från ett stillastående läge och upp till ett mycket högt varvtal. Detta
betyder att du som förare slipper väntan på att motorn ska varva upp och istället kan
dra nytta av samtliga hästkrafter direkt från start. Det är helt enkelt så att det jämna
vridmomentet som en elbil har gör att den kan accelerera betydligt snabbare än många
andra mer traditionella fordon på marknaden.

6. Elbilar är billiga att köra

Och sist men sannerligen inte minst har vi det faktum som förmodligen väger tyngst
för den enskilde individen ur ett längre perspektiv; att el är en tämligen billig resurs.
Tänk att helt få släppa oron över de ständigt ökande bensin- och dieselpriserna, och
dessutom minska dina fasta utgifter något enormt, bara genom att investera i en elbil.
Medan en vanlig, hyfsat modern diesel- och bensindriven bil kostar ungefär 10
kr/milen, kostar en elbil enbart 1–2 kronor/mil. D e t är en påfallande skillnad!

Experternas dom: Dieselbilen en ulv i fårakläder

Dieselbilen är fortfarande den typ av bil som det säljs mest av i Sverige. Detta trots att vi bland annat har haft utsläppsskandalen med Volkswagen, förbud mot dieselbilar i Norge och städer som har som avsikt att totalförbjuda detta drivmedel. Dieselbilens resa från hjälte till skurk har varit minst sagt omtumlande och annorlunda. Hur ser framtiden ut för detta drivmedel?

 

Dieselbilen förbjuds

Dieseln har förbjudits i Oslo och Stuttgart på grund av för för luftföroreningar som dieseln anses ligga bakom.

 

 

Uppgången och fallet

Dieselbilen har genomgått en resa från miljöhjälte till miljöbov under 2000-talet. Med lägre bränsleförbrukning och effektiva partikelfilter klassades dieselbilen som miljöbil i slutet av 00-talet.

I kombination med de skattelättnader denna klassificering innebar blev dieselbilen snabbt populär. På senare tid har det dock framkommit att dieselbilens utsläpp är betydligt smutsigare än vad laboratorietester tidigare visat. Detta uppdagades inte minst i samband med Volkswagen-skandalen. I denna skandal framkom att tillverkaren manipulerat bilens programvara till att visa bättre resultat i laboratoriemiljö jämfört med under vanlig körning.

 

Dieseln skapar allvarliga luftföroreningar

När diesel förbränns i en bilmotor bildas giftiga kväveoxider. Partiklar som inte bara är skadliga för människan utan även bidrar till både övergödning och försurning av naturen. Dessa utsläpp är framförallt ett stort problem i städer där dieselbilarna orsakar en kraftigt försämrad luftkvalitet. Hälsoskadorna för människan är allvarliga och innefattar främst försämring av luftvägssjukdomar samt uppkomst av hjärt- och kärlsjukdomar. En undersökning från 2015 av IVL Svenska Miljöinstitutet och Umeå Universitet visade på att så många som 5 000 personer årligen dör i Sverige som följd av förorenad luft.

 

Totalförbud i många städer

Dieselbilens popularitet har bidragit till ett ökat utsläpp av kväveoxid från personbilar enligt Naturvårdverkets statistik. Det är även tydligt att dieselbilens utsläpp innehåller betydligt högre nivåer av kväveoxid än bensindrivna fordon. Med de nya fakta om utsläppsnivåerna till hands, får vi hoppas på att se en vändande trend för dieselbilen.

 

Kravbild på våra storstäder sätter press 

Kanske har vi redan börjat se början av denna vändning i och med de regleringar av dieseltrafik som setts i några av världens huvudstäder. I slutet av 2016 skrev borgmästarna för Paris, Mexico City, Aten och Madrid under ett avtal om ett totalförbud mot dieselbilar i städernas trafik. Även i Oslo har man i början av året infört ett tillfälligt förbud mot dieselbilar på stadens gator med anledning av för höga halter av luftföroreningar. Förbudet hävdes efter ett halvt dygn när halterna förbättrades.

 

50% biobränsle i fossildieseln snart ett krav

Med tanke på dieselns sinande pålitlighet i miljöaspekten så har åtgärder varit tvungna att vidtas. Ambitionen från regeringen är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdssamhälle och då måste våra fordon vara drivna av annat än bensin, diesel eller övrigt fossilbränsle. Från juli 2018 vill man bland annat att alla som säljer drivmedel ska blanda ut bensinen och dieseln med fossilfria alternativ. Man kallar detta för ”reduktionsplikt”. Förslaget bygger på att man under tolv år ställer krav att bensin- och dieseltankningar ska inneha minst 50 % biodrivmedel. Förslaget skulle minska utsläppen med 40 procent.

 

 

 

Utfasning av palmoljan en nödvändighet

När vi ändå är inne på ämnet diesel och detta bränsles ”vara eller icke vara” så bör vi  lyfta upp palmoljan/PFAD. Experter är extremt kritiska kring processen när denna olja framställs. Palmolja/PFAD används i dagens HVO-diesel som säljs på de flesta mackar där vi tankar. Cirkel K (se ovan film) och Preem är bra exempel på mackar som säljer dessa typer av biodisel. Biodiesel som innehåller PFAD är mer skonsam för vår luftmiljö men har rejäla miljöförluster vid framställning.

 

Krav gällande utspädning från Regeringen  

Om regeringens förslag om krav på utspädning med 50 % biodiesel träder i kraft är det viktigt man är noggrann med vilken typ av biobränsle som våra fordon tankas med. Palmoljan har sedan en tid tillbaka lyfts fram som ett omtvistat innehåll i våra bränslen med tanke på skövling av regnskog och de nackdelar som avskogning medför.

 

 

 

Indonesien och Malaysia granskas hårt  

Produktionen av palmoljan sker främst från av länder som till exempel Indonesien och Malaysia. Mot bakgrund av den stora förlust av djurliv och förstörelse av vår natur, är det en självklarhet att avveckla samarbeten med dessa länder och främst ställa krav att inte använda palmolja/PFAD i våra biobränslen.

 

EU-Parlamentet står bakom kravet

Med överlägsen majoritet röstade EU-parlamentet den 4 april 2017 ja till att helt och hållet fasa ut palmoljan som biobränsle fram till år 2020. Röstningen skickar väldigt tydliga signaler vilka krav vi måste ställa på bränsleindustrin för vad vi tankar våra fordon med. Enligt tidningen Svensk Natur som drivs av Naturskyddsföreningen, tror man inte EU-kommissionen kan försumma denna kraftiga majoritet som utfallet i röstningen hade. Lika viktigt är det nu att kommissionen återkommer med konkreta lagförslag för att helt ta bort PFAD/palmoljan som en del av biobränslen.

 

 

Palmolja utvinns från regnskogar i bland annat Indonesien och Malaysia.

I samband med den stora efterfrågan av PFAD i t.ex. biodiesel ökar även röjning av palmträden. Detta sker på regnskogens bekostnad och är ett livsfarligt och lågavlönat arbete för de som gör den första och grövsta arbetsinsatsen.
Den globala efterfrågan på palmolja har ökat explosionsartat under 2000-talet, och nya plantager röjs oupphörligt. Det mesta sker på regnskogens bekostnad. Grovjobbet på odlingarna är riskfyllt – och uselt betalt.

 

 

Framtiden är dieselfri

Det är tydligt att det pekar åt riktningen att diesel inte kommer att vara drivmedlet att räkna med framöver, framförallt står det tydligt att det är drivmedlet som inte borde vara att räkna med, med tanke på dess negativa påverkan. Är det el som är nästa generations drivmedel? Med nollutsläpp vid körning och med mer fokus på miljövänliga elkällor ser det onekligen så ut.

 

Läs mer om Volvos fräcka PR-trick och framtida satsning på eldrivna bilar här!

 

 

 

 

Volvo Cars: Alla modeller ska ha eldrift

Efter 2019 ska alla Volvos modeller som lanseras drivas med el, helt eller delvis. Det historiska beslutet berättar Volvo Cars i ett pressmeddelande. I satsningen som lanseras 2019–2021 ingår fem nya modeller som helt ska drivas med el. Programmet kompletteras med hybridmodeller och därmed ska Volvo erbjuda marknadens bredaste utbud av eldrivna modeller, hävdar man.

 

 

Utveckling mot eldrift oundviklig

Det går fort nu. Som Miljöbil.se tidigare hävdat är utvecklingen mot eldrift oundviklig. Vid en

miljöbilsmässa nyligen berättade en representant för bilindustrin för miljöbil.se att forskningen på

fossildrivna motorer upphört. Det och kundernas upplevelse av elbilen pekar entydigt på att

utvecklingen är ostoppbar. Den som en gång provat en elbil vill inte köra något annat.

 

Insett att elbilen är ostoppbar

Detta har även Volvo Cars insett. "Det här handlar om kunden," förklarar Håkan Samuelsson, vd för

Volvo Cars. "Människor efterfrågar elektrifierade bilar i allt större utsträckning och vi vill möta våra

kunders nuvarande och framtida behov. Nu kan du välja en elektrifierad version av din favoritmodell

från Volvo."

 

Fasa ut bensindriften

Med satsningen på fem nya helt eldrivna modeller är strategin klar. Bensindriften ska fasas ut. Två av

de fem nya elbilarna är högprestandamodeller för Polestar, Volvos prestigemärke. Därmed vänder

man sig till de mest krävande och progressiva kunderna enligt Polestars nya vd Thomas Ingelath. Det

är helt klart att bensinmotorns saga är slut.

 

Volvo elbil

Volvo satsar som bekant på elbilar och ska vara en drivande aktör för att göra omställningen friktionsfri och snabb. Mildhybriderna som laddar när du kör och har ett 48 voltssytem kommer bli den billigaste modellen i denna satsning.

 

En miljon bilar

Planerar att sälja en miljon elbilar till 2025

Volvo har satt upp ett tufft mål: en miljon hybrid- elbilar senast 2025. Det här innebär att vi inte

längre kommer att tillverka bilar som enbart drivs med förbränningsmotorer, säger Håkan

Samuelsson.

 

Endast miljöbilar efter 2019 och klimatneutral senast 2025

Redan inom ett år kommer alltså Volvo att sälja enbart miljöbilar. Dessutom åtar man sig att

minimera miljöpåverkan från produktion och produkter så att man är klimatneutral senast 2025.

Det går fort nu och som finansministern Gunnar Sträng en gång sa: ”Det som är bra för Volvo är bra

för Sverige”.

 

Vinn en weekend med Tesla Model S!

Vi anordnar från och med idag 4/7 2017 en tävling där du kan vinna en weekend med en Tesla Model S, värde ca 10.000 kronor. Allt du behöver göra är att gilla vår Facebooksida, gilla/dela inlägget och skriva vart du skulle åka om du vinner.

 

 

Tävlingsregler

  • Gilla/Dela inlägget
  • Gilla Miljöbils Facebooksida
  • Skriv i kommentarssfältet vart du skulle åka om du vann tävlingen
  • Opartisk jury väljer ut en vinnare utifrån deras kriterier av bästa destination innan 10 maj 2018 kl. 15.00
  • Vinnare av bilen utgår från Göteborg, Malmö eller Stockholm eller där Tesla Model S finns tillgänglig att hyra 

Tips! Juryn väger t.ex. in miljöaspekt för resemål, antal tesla-laddare längst vägen och tre andra punkter. 

 

 

 

 

Dynamisk trådlös laddning är nästa steg i teknikutvecklingen

Trådlös laddning av elbil är snart verklighet på våra vägar. Med dynamiskt laddning under färd skulle det största hindret för deras slutliga etablering vara borta. Det skulle i ett slag eliminera alla bekymmer för kort räckvidd och långa laddningstider. Om bilen kan laddas under färd kommer eldrift att bli standard för framtida bilar.

 

Dynamisk trådlös laddning

Renault har tillsammans med Qualcomm Technologies och Vedecom skapat ett testcenter där man klarar av att köra i 100 km/h och ladda bilen samtidigt. Skulle denna typ av laddning implementeras i vårat vägnät skulle elbilen ha en räckvidd som är oändlig.

 

 

Problematiken med El-överföring till bil på färd är löst

Trådlös laddning av elbil är en möjlighet. Nu har en grupp forskare vid Stanforduniversitetet löst det sista stora problemet vid överföring av el till rörliga objekt, skriver nätsajten Phys.org. Forskarna utgick från en teknik för trådlös överföring av el på flera decimeters avstånd till stationära objekt och lyckades utveckla den att även gälla objekt i rörelse. Nu arbetar man på att avsevärt öka den överförda mängden energi.

 

Revolution för elbilen ger obegränsad räckvidd

El-bilarnas största nackdel är deras begränsade räckvidd. Teslas nya Modell 3 kommer att ha en räckvidd på 320 km och Chevy Bolt på ca 380 km. Därtill kommer långa laddningstider. Trådlös laddning under färd kommer att helt eliminera dessa problem. "I teorin skulle man kunna köra hur långt som helst utan att stanna för att ladda", säger ledaren för forskarna Shanhui Fan.

 

Automatiska, säkra och miljövänliga system

En del experter ser framför sig automatiska system med självkörande bilar, som laddas av solceller eller andra förnybara energikällor längs utvalda vägar. Trådlös laddning av bil skulle förändra mycket i bilbranschen. Det trådlösa systemet kan enkelt anslutas till befintliga GPS-system. Automatiska system är extremt säkra eftersom självkörande bilar håller reda på varandra bättre än förare och dessutom eliminerar köbildning. Det kommer dessutom att dramatiskt minska utsläppen av växthusgaser. Se klippet nedan där Renault har tillsammans med Qualcomm Technologies och Vedecom skapat ett testcenter där man klarar av att köra i 100 km/h och ladda bilen samtidigt.

 

Magnetisk resonans

Tekniken för trådlös överföring av elenergi bygger på principen om magnetisk resonans. I vägbanan ligger en rad elektromagnetiska spolar, som inducerar el i en motsvarande spole i bilen när den passerar över. Problemet har varit att överföring endast sker om både sändande och mottagande spole oscillerar med samma frekvens, vilket bara kan ske då avståndet är konstant eller om man kalibrerar frekvensen manuellt.

 

Standardutrustning och högre verkningsgrad

Det forskarna gjorde var att, med vanlig standardutrustning som finns färdig att köpa, konstruera ett system för automatisk kalibrering av frekvensen för att kompensera för variationerna i avstånd mellan spolarna. Man ersatte helt enkelt frekvensgeneratorn i sändaren mot en standardförstärkare med ca 10 % verkningsgrad. Man räknar med att en förfinad konstruktion kan leverera minst 90 % på ett avstånd på upp till ca 60 cm.

 

 

Bilindustrin är med i utvecklingen – testbana i Frankrike

Bilindustrin är med på utvecklingen i stor skala. Renault har i samarbete med mobilföretaget Qualcomm och Vedecom byggt en 100 m lång testbana utanför Versailles, rapporterar tidningen Ny Teknik, se länk. Det franska systemet kan ladda fordon trådlöst i farter över 100 km/h med en effekt på 20 kW. Det går även att ladda två bilar samtidigt.

 

Nytänkande om överföring av el

"Trådlös överföring av el gör att vi kan tänka helt nytt, inte bara när det gäller bilar utan för alla andra enheter som drivs av el." Säger Shanhui Fan. "För allt som kräver dynamisk, trådlös laddning är detta ett stort framsteg."

Oljejätten är på rätt väg och går mot fossilfritt

Grannlandet i väst är förknippat med sina oljeresurser, men under senare år har en annan association vuxit sig allt starkare: elbilen. Subventioner från staten och andra generösa bonusar har visat sig vara ett viktigt argument för att få norrmännen att konvertera till en eldriven bil. Färska siffror visar att nästan var femte nyregistrerad bil i Norge är just en elbil. Vi djupdyker i ämnet, häng med.

Krav på bilindustrin och tuffa klimatmål

Subvention för elbil har visat sig vara en viktig del för att på allvar få fart på försäljningen av elbilar. Senast 2025 ska samtliga nya personbilar i Norge vara utsläppsfria. Det är ett av de tuffa klimatmål som Norge satte upp i samband med det så kallade parisavtalet. Transportsektorn bidrar till en stor del av klimatutsläppen. Christina Bu, generalsekreterare i Norsk Elbilforening, menar att det i ett land där oljan ännu är stark, är lättast att börja med att åtgärda problematiken med transporternas utsläpp. De norska statliga subventionerna för elbilsköp kom dock till före parisavtalet. Landet har ingen egen bilindustri, men under 1900-talets sista decennier började tanken väckas gällande satsning på elbilsindustrin vilket tog sig i uttryck i såväl utvecklandet av elbilen Think. Detta utvecklande medförde successivt att man ville göra elbilsköpet mer förmånligt, vilket kan vara en stor anledning att Norge var tidig med detta.

Förmåner är nyckeln till övergången  i Norge

Exakt vilka förmåner råder egentligen vid ett elbilsköp? Förutom att fordonets prislapp subventioneras till en viss del av staten, så är köpet även fritt från moms, registreringsavgift samt avgift för koldioxidutsläpp. Förmånerna fortsätter även efter köpet - kör du en elbil behöver du inte betala norska vägtullar och du kan dessutom både parkera och ladda gratis på många platser. Många vägfärjor är gratis för elbilar och är det fler än en person i samma bil så är det fritt fram att utnyttja kollektivtrafiksfälten. Återigen kommer vi tillbaka till att subvention för elbil är ett av de viktigaste argumenten i valet av motor vid nyköp av bil.

subventionen för elbil är inte den enda fördelen

Subvention för elbil är en självklarhet i Norge men det finns många andra fördelar som gör elbilen till ett självklart val. Ett av dom är att grannlandet erbjuder gratis resor med vägfärjor om du kör en elbil. Bild: sjöfartsbloggarna.com.

Är bonusarna hållbara på sikt och vilka gynnar det?

Förmånerna i den form de har idag har funnits sedan 2012. Tanken var att det skulle gälla till och med 2017 eller till dess att elbil nummer 50 000 registrerades. Den 50 000:e elbilen trafikerade de norska vägarna redan i april 2015 och förmånernas fortlevnad har varit omdiskuterad sedan dess. Samtidigt som den norska klimatpolitiken har satt landet i en världsledande position när det kommer till elbilar, så har även en viss kritik riktats mot subventionerna. Kritiker menar att förmånerna bäst gynnar rika bilköpare – lyxvarianter som Tesla Model S blir upp emot en halv miljon kronor billigare. Likväl pekar statistiken från elbil.no på att även de enklare modellerna vunnit mycket mark.

En oändlig och komplex diskussion

En svår diskussion att ge sig in i, men slutsatsen är tydlig; fler norrmän har valt att välja elbil framför fossilt driven bil. Landet är dessutom på god väg att uppfylla de uppsatta klimatmålen. Kan Norges sätt att subventionera elbilar även funka i Sverige? Eller är regeringens nya system med bonus/malus gott nog? Det återstå att se och vi följer utvecklingen med spänning. Konstaterat är hursomhelst att Norge är smartare än Sverige i hänseende till hur man jobbar för att bli fossilfritt land genom kompensationer och bonusar.

Vill du läsa mer om hur elbilar fungerar? Klicka vidare här! 

Elbil allt vanligare – här för att stanna

Elbilsmarknaden är hetare än någonsin och flera av de stora biltillverkarna gör stora satsningar när det kommer till både prestanda och design på sina eldrivna modeller. Allt fler konsumenter kan tänka sig att välja elbil vid sitt nästa bilköp. Är du en av dem som ännu inte riktigt bestämt dig? Vi listar 10 anledningar som kanske övertygar dig.

 

Elbilen kommer bli alltmer populär i Sverige

Att bilarna står uppradade för laddning är ingen ovanlig syn i Norge. Det är bara en tidsfråga innan Sverige, precis som sitt grannland, på allvar börjar inse att elbilen är framtiden. I Norge så är varannan nybil som säljs en elbil.

 

Topp 10 anledningar till att slå till nu

  1. Ditt miljöfordon befrias från skatt i 5 år från det att fordonet togs i trafik. Detta gäller även importerade fordon. Skattebefrielsen är ej knuten till fordonets ägare, utan till själva fordonet, och fortsätter alltså att gälla vid ett ägarbyte.
  2. Förutom skattebefrielsen har du också tillgång till supermiljöbilspremien på upp till 40 000 kr vid köp av en helt ny bil som uppfyller kraven för supermiljöbil.
  3. Räckvidd, det vill säga hur långt elbilens batteri tillåter dig att köra, är ett vanligt argument emot att köpa elbil. Faktum är att räckvidden hos dagens elbilar som vanligtvis ligger mellan 150-250 km täcker vardagsbehovet hos de flesta hushåll. Men hur löser man längre bilresor? Det tar oss vidare till nästa punkt.
  4. Nätet av laddstolpar blir allt mer omfattande och lättillgängligt. Det gäller både för snabbladdning vid till exempel bensinstationer när du är på en längre resa och för laddning över natten på till exempel en bostadsgata. Här på miljöbil.se kan enkelt hitta din närmsta laddstolpe.
  5. I vardagen besparas du den extra resan till bensinmacken för att tanka – du kopplar bara in bilen i elnätet där hemma och laddar upp batteriet under natten.
  6. Att tanka el är avsevärt billigare än att tanka fossilt bränsle.
  7. Förutom den självklara miljöfördelen i ett kraftigt minskat koldioxidutsläpp vid körning i jämförelse med ett förbränningsdrivet fordon, så kräver el dessutom ingen tung transport, så som när det fossila bränslet transporteras i tankbil till bensinmacken.
  8. En elbil kräver inte service i samma utsträckning som en fossilt driven bil eftersom den saknar flera delar som krävs för att en förbränningsmotor ska fungera. Till exempel kommer du aldrig att behöva byta kamremmen på din elbil.
  9. En elmotor har en betydligt lägre bullernivå än en förbränningsmotor, och vid lägre hastigheter när även däckljuden närmar sig det obefintliga, kommer du att få en behagligt tyst körupplevelse.
  10. I flera svenska kommuner kan du parkera billigare eller rent av gratis med din elbil. Kolla med din kommun vad som gäller där du bor.

Miljön mår bättre - mindre ekologiskt avtryck 

Besparingen av miljön är förmodligen den vanligaste fördelen som framhålls när man pratar elbil.  Precis som du ser här ovan så har du även besparingar att göra i din plånbok. Även om elbilar i dagsläget har ett högre nybilspris än andra typer av bilar, så har du pengar att spara på sikt.

 

Vill du se vart du kan ladda din kommande elbil? Prova vår laddningskarta här.

 

 

Miljöbil.se har gjort en spaning Jaguars nya lyx-suv

De mycket spännande lanseringarna löser av varandra och under 2018 kommer vi kunna se Jaguars nya elbil I-pace rulla på vägarna. I kategorin miljöbilar är helt eldrivna bilar de som återfinns i minst utsträckning i producenternas modellprogram. Hybrider som kombinerar eldrift med fossilbränsledrivna motorer är vad som är mest gångbart. Vi har gjort en spaning denna eleganta miljöbil. 

Read More

Vi reder ut bestämmelsen som påverkar ägare av miljöbil

45.000kr i bonus vid köp av en ny miljöbil. Regeringens beslut om att ändra systemet för att beräkna fordonsskatt ska underlätta för de som planerar att köpa ny miljöbil.

I vår artikel finner du konkreta exempel på hur du kan nyttja det nya systemet fullt ut.

 

Read More

Det går fort nu. När föreningen Gröna Bilister utsåg 2017 års Miljöbästa bil var det en elbil, Renault Zoe, som vann. Även bland de övriga nominerade dominerade elbilarna. Det är ett tecken i tiden.

 

Read More