Audi Q7 e-tron quattro


Sommarerbjudande

Från stillastående accelererar den upp i 100 km/h på sex sekunder – ändå drar den mindre än 2 liter bränsle per 100 kilometer! Audi Q7 e-tron quattro är sportig, bekväm och samtidigt högeffektiv. Världens första TDI-laddhybrid med quattro-drivning – Audis första laddhybrid med dieselmotor.

En bil som kombinerar det bästa av två världar: Med sitt litiumjonbatteri, kan denna stora SUV köra upp till 56 km på ren eldrift – tyst, kraftfullt och helt utan lokala utsläpp. Och tillsammans med dieselmotorn är den totala räckvidden hela 1.410 km.

Sportig kraft, minimal förbrukning.

Precis som alla hybridmodeller från Audi, är Q7 hybrid quattro konstruerad som en parallellhybrid. 3.0 TDI, den senaste generationen av den högeffektiva V6-dieselmotorn, är 258 hk stark och levererar ett vridmoment på 600 Nm. Aktiva motorfästen – en världsnyhet för dieselmotorer – eliminerar oönskade vibrationer med hjälp av motriktade pulser.

En annan effektivitetskomponent är det standardmonterade temperaturhanteringssystemet med sin integrerade värmepump, speciellt utvecklat för Q7 e-tron quattro. Systemet gör det möjligt att ta tillvara spillvärmen från de elektriska drivningskomponenterna och använda den i kupén på Q7 e-tron quattro. Audi är den första biltillverkare i världen att lansera denna teknik i en serietillverkad laddhybrid och anger på så sätt nya normer både när det gäller kupékomforten, klimatstyrningens effektivitet och bilens räckvidd i eldriftsläge. Förutom att kupén värms upp snabbare, vinner kunderna också fördelen av att kunna köra längre på eldrift.

Hybridstyrningen.

Hybridstyrningssystemet reglerar driftlägena för Audi Q7 e-tron quattro på ett intelligent, flexibelt och högeffektivt sätt. Föraren kan välja mellan 4 olika lägen: I eldriftsläget ”EV” prioriteras eldrift, medan hybridstyrningen i hybridläget oftast fritt bestämmer vilken typ av drivning som ska användas. I läget ”Battery hold” lagrar systemet tillgänglig elenergi, och i ”Battery charge”-läget laddar det batteriet.Den stora SUV:en startar oftast i eldriftsläget. För att koppla in TDI-motorn, behöver föraren trampa ner den aktiva gaspedalen (också den en innovation från Audi) hårt nog för att övervinna ett visst motstånd som hybridstyrningssystemet bestämmer. Likadant fungerar det för s.k. ”boosting”, dvs. för att förbränningsmotorn och elmotorn ska arbeta tillsammans.

Kraftfull, med eleganta undertoner: designen.

Designen på nya 505 cm långa Audi Q7* är en effektfull balans mellan lågmäld elegans och dekordetaljer som utstrålar kraft. Den starkt tredimensionella single frame-grillen, de iögonfallande fälgarna och de skarpskurna, utställda skärmkanterna är alla traditionella Audi-kännetecken. Alla linjer och ytor är väldefinierade och koncisa vilket får bilen att se ännu bredare och robustare ut. Bakluckan sträcker sig ut på de brant sluttande D-stolparna – typiskt för Audis Q-modeller.Single frame-grillen, luftintagen, 19″-fälgarna och bakdiffusorn har alla en unik design på Q7 e-tron quattro. Strålkastarna har 3D-design och deras ljussignatur liknar en dubbel pil.För Audi Q7 e-tron quattros relativt låga vikt spelar karossen en avgörande roll. Många komponenter består av varmbearbetat stål och aluminium och är delar av samma lättviktskonstruktionsprincip som också präglar den vanliga Q7-modellen. Luftmotståndskoefficienten ligger på låga 0,34. 

Elegant design och förstklassig kvalitet: interiören.

Ingen annan bil i segmentet erbjuder lika mycket utrymme i kupén som Audi Q7 e-tron quattro. De tre sätena bak har alla justerbara ryggstöd och kan skjutas fram/bak alltefter behov. Litiumjonbatteriet sitter placerat på ett platsbesparande sätt: I normalläge har bagageutrymmet en volym på 890 liter, maximalt kan det sluka hela 2.075 liter. Elmanövrerad baklucka är standard.Designdetaljer som t.ex. den långa svepande bågen runt föraren och framsätespassageraren, dekorlisterna och luftinsläppspanelen framhäver alla hur generöst rymlig interiören är. De tvådelade dekorpanelerna ger massor av personliga kombinationsmöjligheter, de olika sätesklädslarna håller lyxklass. Audi design selection erbjuder en lång rad material som är nya för Q-familjen. Och precis som vanligt när det gäller en Audi är utförandet av yppersta klass. 

Audi virtual cockpit.

En speciell finess i nya Q7 e-tron är standardmonterade ”Audi virtual cockpit” – en 12,3 tum stor, helt digital instrumentpanel som visar all viktig information med detaljrik grafik i briljant kvalitet. Föraren kan hämta information på olika nivåer, t.ex. speciella e-tron-displayer som ”powermätaren”. Den stora displayen gör det möjligt att växla över till en konventionell varvräknare eller att visa den samtidigt med powermätaren. Dessutom visas displayer med energiflödet, räckvidden (med siffror och grafiskt) samt batteriets laddningsstatus.

Bränsleförbrukning och utsläppsvärden:

Audi Q7 e-tron quattro
Bränsleförbrukning, blandad körning: 1,7 l/100 km. CO2-utsläpp, blandad körning: 46 g/km.
Se mer om Audi Q7 Sportback E-Tron här!

Återförsäljare