Sommarerbjudande

Framtiden: sladdlös laddning under färden

25 juni, 2017

Dynamisk trådlös laddning är nästa steg i teknikutvecklingen

Trådlös laddning av elbil är snart verklighet på våra vägar. Med dynamiskt laddning under färd skulle det största hindret för deras slutliga etablering vara borta. Det skulle i ett slag eliminera alla bekymmer för kort räckvidd och långa laddningstider. Om bilen kan laddas under färd kommer eldrift att bli standard för framtida bilar.

 

Dynamisk trådlös laddning

Renault har tillsammans med Qualcomm Technologies och Vedecom skapat ett testcenter där man klarar av att köra i 100 km/h och ladda bilen samtidigt. Skulle denna typ av laddning implementeras i vårat vägnät skulle elbilen ha en räckvidd som är oändlig.

 

 

Problematiken med El-överföring till bil på färd är löst

Trådlös laddning av elbil är en möjlighet. Nu har en grupp forskare vid Stanforduniversitetet löst det sista stora problemet vid överföring av el till rörliga objekt, skriver nätsajten Phys.org. Forskarna utgick från en teknik för trådlös överföring av el på flera decimeters avstånd till stationära objekt och lyckades utveckla den att även gälla objekt i rörelse. Nu arbetar man på att avsevärt öka den överförda mängden energi.

 

Revolution för elbilen ger obegränsad räckvidd

El-bilarnas största nackdel är deras begränsade räckvidd. Teslas nya Modell 3 kommer att ha en räckvidd på 320 km och Chevy Bolt på ca 380 km. Därtill kommer långa laddningstider. Trådlös laddning under färd kommer att helt eliminera dessa problem. "I teorin skulle man kunna köra hur långt som helst utan att stanna för att ladda", säger ledaren för forskarna Shanhui Fan.

 

Automatiska, säkra och miljövänliga system

En del experter ser framför sig automatiska system med självkörande bilar, som laddas av solceller eller andra förnybara energikällor längs utvalda vägar. Trådlös laddning av bil skulle förändra mycket i bilbranschen. Det trådlösa systemet kan enkelt anslutas till befintliga GPS-system. Automatiska system är extremt säkra eftersom självkörande bilar håller reda på varandra bättre än förare och dessutom eliminerar köbildning. Det kommer dessutom att dramatiskt minska utsläppen av växthusgaser. Se klippet nedan där Renault har tillsammans med Qualcomm Technologies och Vedecom skapat ett testcenter där man klarar av att köra i 100 km/h och ladda bilen samtidigt.

 

Magnetisk resonans

Tekniken för trådlös överföring av elenergi bygger på principen om magnetisk resonans. I vägbanan ligger en rad elektromagnetiska spolar, som inducerar el i en motsvarande spole i bilen när den passerar över. Problemet har varit att överföring endast sker om både sändande och mottagande spole oscillerar med samma frekvens, vilket bara kan ske då avståndet är konstant eller om man kalibrerar frekvensen manuellt.

 

Standardutrustning och högre verkningsgrad

Det forskarna gjorde var att, med vanlig standardutrustning som finns färdig att köpa, konstruera ett system för automatisk kalibrering av frekvensen för att kompensera för variationerna i avstånd mellan spolarna. Man ersatte helt enkelt frekvensgeneratorn i sändaren mot en standardförstärkare med ca 10 % verkningsgrad. Man räknar med att en förfinad konstruktion kan leverera minst 90 % på ett avstånd på upp till ca 60 cm.

 

 

Bilindustrin är med i utvecklingen – testbana i Frankrike

Bilindustrin är med på utvecklingen i stor skala. Renault har i samarbete med mobilföretaget Qualcomm och Vedecom byggt en 100 m lång testbana utanför Versailles, rapporterar tidningen Ny Teknik, se länk. Det franska systemet kan ladda fordon trådlöst i farter över 100 km/h med en effekt på 20 kW. Det går även att ladda två bilar samtidigt.

 

Nytänkande om överföring av el

"Trådlös överföring av el gör att vi kan tänka helt nytt, inte bara när det gäller bilar utan för alla andra enheter som drivs av el." Säger Shanhui Fan. "För allt som kräver dynamisk, trådlös laddning är detta ett stort framsteg."